Yleistä palkanmaksusta

Mistä löydän palkkalaskelmani?

Palkkalaskelma toimitetaan palkansaajalle pääsääntöisesti sähköisessä muodossa. Ensisijaisesti palkkalaskelmat toimitetaan verkkopankkiin, mutta työnantajasta riippuen, palkkalaskelma voidaan toimittaa myös Netpostiin tai sähköpostiisi. Sähköisessä muodossa oleva palkkalaskelma on näkyvissä yleensä 2-3 päivää ennen palkanmaksua tai viimeistään palkanmaksupäivänä. Tietyissä tapauksissa palkkalaskelma on mahdollista myös saada paperisena laskelmana postin kautta kotiin. Voit tarkistaa asian esimieheltäsi.

 

Miten ilmoitan muuttuneista henkilötiedoistani?

Muuttuneet henkilötiedot (nimi, osoite, tilinumero) tulee ensisijaisesti päivittää sähköisesti HR-järjestelmään. Voit tarvittaessa pyytää apua esimieheltäsi. HR-järjestelmästä tiedot päivittyvät automaattisesti palkanlaskentajärjestelmään.

 

En ole saanut palkkaa, tai epäilen, että palkanmaksussani on virhe

Mikäli et ole saanut palkkaa tai sinulla on kysyttävää palkan kertymisen perusteista, suosittelemme olemaan yhteydessä esimieheesi asian tarkistamiseksi. Esimiehesi ottaa tarvittaessa yhteyttä palkanlaskentaan.

 

Mitkä ovat palkanmaksupäiväni?

Palkanmaksupäivät määritetään työnantajakohtaisesti, minkä johdosta suosittelemme tiedustelemaan omaa palkanmaksupäivääsi esimieheltäsi.

 

Milloin lopputili maksetaan?

Yleisperiaate on, että lopputili maksetaan seuraavana palkansaajan varsinaisena palkanmaksupäivänä, sen jälkeen kun tieto työsuhteen päättymisestä ja lopputilin maksamiseen tarvittavat tiedot on toimitettu palkanlaskentaan.

 

Miten saan työkokemuslisän?

Yleisperiaate on, että ensimmäistä työkokemuslisää ei myönnetä automaattisesti, vaan sitä tulee hakea. Suosittelemme ottamaan yhteyttä esimieheesi oikean toimintatavan tarkistamiseksi.

 

Mitä tarkoittaa poissaolonpidätys palkkalaskelmassani?

Poissaolonpidätys palkkalaskelmassa voi johtua esimerkiksi palkattomasta poissaolosta tai osapalkallisesta sairauslomasta. Pidätys voidaan myös tehdä jälkikäteen seuraavassa palkanmaksussa. Tämä johtuu siitä, että ilmoitus tai hyväksyntä poissaolosta on myöhästynyt kyseisen palkanmaksupäivän aikataulusta. Poissaolonpidätykseen liittyvissä kysymyksissä voit kääntyä oman esimiehesi puoleen tai soittaa Sarastian asiakaspalveluun numeroon 020 6399 400.