Siirry sisältöön

Sarastiassa haetaan viiden tähden asiakaskokemusta

Sekä Taitoassa että KuntaProssa asiakaslähtöisyyttä on viety viime vuosina voimakkaasti eteenpäin. Fuusion myötä näiden kahden yhtiön parhaat asiakaskokemukseen liittyvät käytännöt yhdistetään. Sarastiassa asiakas on keskiössä niin palveluissa kuin kehitystyössäkin.

Asiakkaan suuntaan fuusio näkyy vain vähän, toimintamalliin tulee joillain asiakkailla muutoksia enemmän, joillain vähemmän. Sarastian konepellin alla sen sijaan tehdään monenlaisia toimia, jotta asiakas saa yhdistymisestä kaiken hyödyn irti ja moottori viritettyä huippuunsa.

– Alkuvaiheen jälkeen yhdistyminen näkyy asiakkaille parempana palveluna, kun yhdistämme parhaat käytäntömme. Asiakas on jatkossa keskiössä myös kehittämistyössä, johon otamme heidät entistä vahvemmin ja aiemmin mukaan. Haluamme palvella asiakkaiden oikeita tarpeita, sanoo Sarastian asiakaskokemuksesta vastaava Tanja Peltovuoma.

Jatkossa Sarastian asiakaspalvelun laatua varmistetaan tarkalla seurannalla alusta asti.

– Laadunseuranta otetaan heti alkuvaiheessa käyttöön ja meillä on selkeät toimintamallit eri tilanteisiin. Tavoitteena on jatkuva parantaminen, ja jokaisen työntekijän toiminnan itsearviointi on tärkeässä osassa. Hyödynnämme kehittyneitä raportointipalvelujamme ja asioista tiedotetaan myös asiakkaille avoimesti, hän kertoo.

Kaksi kärpästä yhdellä iskulla

Peltovuoma uskoo, että mitä enemmän ja aiemmin asiakas pääsee vaikuttamaan kehittämistyöhön, sitä parempi on lopputulos. Asiakkaat otetaan mukaan Sarastiassa hautomoon, jossa kehittämistyötä tehdään yhdessä.

– Meidän tuotteemme ja palvelumme eivät ole helppoja ja siksi asiakkaan on oltava kehittämisessä mukana jatkuvassa vuoropuhelussa. Kuuntelemme tarkalla korvalla asiakkaiden toiveita ja kokemuksia. Haluamme ottaa asiakkaan mukaan palvelumuotoiluun, ja meillä on into ja halu ottaa yhteistyössä uusia innovatiivisempia harppauksia, Peltovuoma sanoo.

Palvelumuotoilun punaisena lankana on vahvasti käyttäjälähtöinen suunnittelu. Tällä varmistetaan, että palvelu vastaa käyttäjien tarpeita.

Lisähaastetta asiakaskokemuksen parantamistavoitteisiin tuo se, että samaan aikaan kustannuksia pyritään alentamaan, jotta asiakas saa parhaat edut myös taloudellisesti.

– Helppoa se ei ole, mutta täysin mahdollista, Peltovuoma vahvistaa.

Asiakaslähtöisyys ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jokaiselle asiakkaalle räätälöidään omat toiminnot. Tavoitteena on tasainen, hyvä laatu ja kustannustehokas toimintatapa.

– Yleisesti olemme edelleen vahvasti sähköistymisen ja robotisoinnin tiellä. Kustannushyödyt tulevat siitä, että automatisointiin soveltuvat työvaiheet saadaan ensiksi puristettua yhtenäiseen muottiin, Peltovuoma muistuttaa.

Ajankohtaista

Tiedolla johtaminen

Perintäpalvelut

Sijais- ja rekrytointipalvelut