Siirry sisältöön

Sarastian Talouspalvelut keskittyy digitalisaatioon ja vahvaan asiantuntemukseen

Ennen oli toisin ja tulevaisuus tulee olemaan yhäkin erilaisempi. Informaatiotulva, uusien teknisten ratkaisujen ja samalla haasteiden, sekä muodikkaiden johtamistermien määrä kasvaa ennen näkemätöntä vauhtia. Talousjohdon haasteita ei selätetä kunnissa, osakeyhtiöissä eikä – jälleen suunnitteilla olevissa – maakunnissakaan ottamalla käyttöön kaikkea tarjolla olevaa. On valittava – ja viisaasti.

Digitalisaatio on mahdollistaja monellakin tavalla

Hyppy reikäkorttiajasta mobiilimaailman reaaliaikaisuuteen on valtava. Muutoksen aikasyklin nopeutuminen haastaa omaksumiskyvyn; muutoksesta on tehtävä helppoa omaksua ja haluttua. Perusrutiineissa uuden tekeminen on hyvässä vauhdissa. Ostolaskujen käsittely tiliöintiruudukolla on päättynyt hyvän tovin sitten ja sähköisestä verkkolaskusta astutaan jo useampi harppaus eteenpäin. Sarastia käsittelee vuosittain yli 2 miljoonaa ostolaskua, joiden perinteiseen manuaaliseen tarkastamiseen ja tiliöintiin kuluisi rutiinityötä sekä asiakkaalta että Sarastialta. Työtä, joka ei itsessään lisää informaatioarvoa asiakkaalle. Jo minuutinkin rutiinityön säästöllä voidaan asiakkaiden kanssa yhteisesti siirtää 10 – 20 henkilötyövuotta tuottavampaan tekemiseen. Tekoälyavusteinen käsittely mahdollistaa tehokkaan koneoppimisen käsitellyistä verkkolaskuista, jolloin Sarastian asiantuntija voi keskittyä datan oikeellisuuden valvontaan ja asiakas oikean datan hyödyntämiseen.  Oikea data mahdollistaa luotettavan raportoinnin pohjalta päätöksenteon, ennustamisen ja oikean tilastoinnin. Sarastia onkin hyvässä vauhdissa digitalisaatiossa mm. automatisoimassa laskun kiertoa ja tarjoamassa koneoppimiseen perustuvaa tiliöintiehdotusta. Sarastia-fuusion myötä on avautunut mahdollisuus vauhdittaa etenemistä entisestään.

Tulevaisuus ei teknisty henkilökohtaistamisen kustannuksella

Asiakkaiden päätöstilanteet ovat yhä monimutkaisempia. Tarvitaan vieläkin vahvempaa toimialaosaamista myös taloushallintoon ja kykyä vaikuttaa valtakunnalliseen keskusteluun ratkaisuista. Henkilöstön ammattitaidon kehittäminen, tekninen muutoksenhallinta ja vahvemman tuen antaminen asiakkaiden tarpeisiin vaativissa substanssiosaamisen kysymyksissä on korkealla prioriteeteissä. Asiakaspalvelu rutiinitehtävien osalta teknistyy ja mahdollistaa nykyaikaiset aika- ja paikkariippumattomat toimintatavat. Asiakkaalle lisäarvoa tuovat samanaikaisesti henkilökohtainen palvelu lähellä asiakasta ja toimintamallien kehittäminen yhdessä.

Muutos vaatii ahkeraa tekemistä, huimaa osaamista ja yhdessä tekemisen intoa. Kesän hiljetessä lomakauteen on hyvä antaa mielen levätä ja lähteä syksyllä virkein ajatuksin eteenpäin.

Kati Kälviäinen
liiketoimintajohtaja
talouspalvelut

Ajankohtaista