
Sarastia kehittää palkanmaksujärjestelmän suorituskykyä ja käytettävyyttä
Helsingin kaupungille palkanmaksujärjestelmän toimittanut Sarastia keskittyy parantamaan Sarastia365 HR -järjestelmän ominaisuuksia. Uusien ohjelmistoversioiden myötä parannukset tulevat kaikkien Sarastia365 HR -järjestelmän asiakkaiden käyttöön.
”Palkanmaksu isossa organisaatiossa on kokonaisuus, joka edellyttää palkanmaksuprosessin monen eri osa-alueen yhteistyötä. Me Sarastiassa voimme vastata haasteisiin vain omalta osaltamme. Teemme parhaamme tukeaksemme Helsinkiä ongelman ratkaisemisessa”, Sarastian toimitusjohtaja Mika Kantola kertoo.
Järjestelmä ei itsessään tuota palkanmaksun virheitä, eli järjestelmä maksaa palkat oikein, jos palkat on syötetty sinne oikein. Sen sijaan järjestelmän suorituskyvyssä ja käytettävyydessä on yhä parannettavaa.
Yhtenä konkreettisena toimenpiteenä palkkalaskelmaa kehitetään helppolukuisemmaksi. Uudistettu palkkalaskelma saadaan käyttöön asteittain lokakuun aikana.
Hyvinvointialueiden käyttöön tulossa eri järjestelmiä
Sarastia365 HR -järjestelmä on tulossa ensi vuonna käyttöön Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella. Muut Sarastian asiakkaina olevat hyvinvointialueet ovat valinneet muita Sarastian toimittamia palkanmaksujärjestelmiä. Toisin kuin Helsingissä, hyvinvointialueilla Sarastia vastaa palkanmaksujärjestelmän toimittamisen lisäksi myös palkanlaskennasta, mikä sujuvoittaa muutosta.
Hyvinvointialueilla yhdeksi kokonaisuudeksi yhdistyy monta toimijaa. Palkanlaskennassa tarvittavat henkilötiedot pitää siirtää yhteen organisaatioon kireällä aikataululla.
“Onnistumiseen tarvitaan kaikilta osapuolilta riittäviä resursseja, hyvää projektinhallintaa ja toimivaa yhteistyötä järjestelmätoimittajien ja alihankkijoiden kanssa”, Kantola tiivistää.