Siirry sisältöön

Palveluselvitys apuna prosessien kehittämisessä

Kesälomakausi lähenee loppuaan ja on aika palata levänneenä ja mieli virkeänä työn ääreen joko työpaikalla tai etätyöpisteessä. Poikkeustilanne vaikutti monien lomasuunnitelmiin ja ulkomaanmatkojen sijaan kesälläkin vietettiin ehkä enemmän aikaa kotona tai mökillä. Minullakin kesään kuului vähemmän reissuja ja enemmän pitkään lykättyjä kotipuuhia – paljon tavaraa päätyi kierrätyksen kautta hyötykäyttöön kun siivouksen kohteeksi pääsi vuorollaan niin ulkovarasto, puutarhavaja kuin moni kaappi ja komerokin.

Lomalta töihin palatessa on hyvä ajankohta katsoa myös omaa työtä ja sen tekemistä uusin silmin ja miettiä, olisiko siinä siivottavaa. Monia asioita tulee tehtyä ”vanhasta muistista” kuten aiemminkin, eikä välttämättä osaa pysähtyä kyseenalaistamaan, onko tekotapa enää paras mahdollinen, kun toimintaympäristö on muuttunut ja tekniikka edennyt lyhyessä ajassa huimin askelin. Kesätyöntekijät ovat usein hyvä apu tässä, kun he tehtäviin perehtyessään ihmettelevät, miksi jokin asia tehdään tai miksi se tehdään tietyllä tavalla. Jokainen näistä miksi-kysymyksistä on korvaamattoman arvokas ja niiden kohdalla kannattaakin pysähtyä miettimään vastausta avoimin mielin.

Myös Sarastia tarjoaa apua talous- ja henkilöstöpalveluiden prosessien syyssiivoukseen erityisesti niille kunnille, joilla ei vielä ole käytössä Sarastian järjestelmät tai palvelut. Palveluselvityksessä käymme prosessit lävitse sekä tekemisen että tekniikan näkövinkkelistä ja loppuraporttiin tuomme kokemukseen perustuvan näkemyksemme siitä, mitkä toimintatavat käyttöönottamalla olisi mahdollista toimia tehokkaammin, sujuvammin tai laadukkaammin ja voisiko jotain asioita kenties siivota tehtävälistalta kokonaan pois. Näitä huomioita nousee esimerkiksi manuaalisen tekemisen korvaamismahdollisuuksista järjestelmillä, automaatiolla tai robotiikalla, mutta myös kyseenalaistamalla miksi jokin asia tehdään lainkaan tai onko tekemisen sykli tai tarkkuustaso oikea.

Palveluselvitys ei velvoita kuntaa mihinkään, vaan mahdollistaa henkilöstön työpanoksen ohjaamisen kunkin kunnan kannalta tärkeimpiin asioihin ja sen myötä kustannussäästöjen realisoitumisen. Mikäli kunta palveluselvityksen jälkeen päätyy siirtymään Sarastian asiakkaaksi, tehtyä palveluselvitystä voidaan hyödyntää asiakkaaksituloprojektissa.

 

Mikäli olet kiinnostunut Sarastian palveluselvityksestä, voit olla yhteydessä asiakkuuksistamme vastaaviin henkilöihin, joiden yhteystiedot löydät täältä.

 

Satu Sorvo
palvelujohtaja, talouspalvelut
Sarastia Oy

Ajankohtaista