
Osaavan myyntikoordinaattorin käsissä tarjousprosessi pyörii sujuvasti
Rovaniemellä asuva myyntikoordinaattori Anssi Tuisku on ehtinyt olla monessa mukana 2,5-vuotisen uransa aikana Sarastialla. Alun perin työharjoittelun ja opinnäytetyön kautta taloon tullut moniosaaja työllistyi ensin palveluasiantuntijaksi asiakaspalveluun. Lokakuusta 2019 lähtien Anssi on päässyt näyttämään kyntensä vaativien ja monipuolisten myynnin tukitoimintojen parissa.
”Tehtäviini kuuluu esimerkiksi tarjouslaskenta, tarjousdokumentaation tuottaminen sekä sopimusvaiheen dokumentaatio. Vastuullani on kokonaisuudessaan tarjous- ja sopimusprosessin koordinointi sekä samalla myös tarjous- ja myyntiprosessin digitalisaation kehittäminen”.
Myyntikoordinaattorin tehtävissä organisointikyky on tärkeää kuten myös kyky työskennellä nopeasti muuttuvissa tilanteissa. Anssi on vuorovaikutuksessa kaikkien Sarastian eri yksiköiden kanssa ja huolehtii, että langat pysyvät käsissä ja sovitut aikataulut saavutetaan. ”Työni on monipuolista ja jokainen tarjous on aina jotenkin erilainen johtuen siitä, että jokainen asiakas on erilainen. Tämä tekee työstä äärimmäisen mielenkiintoista ja kehittävää”.
Kehitystyö merkittävänä osana työnkuvaa
Haastavasta ja kiireisestä työstä huolimatta, tai ehkä juuri siitä johtuen, varaa Anssi työkalenteristaan säännöllisesti aikoja kehitystyölle. Tuoreimpana onnistumisena tällä saralla Anssi mainitsee tarjousprosessin uudistamisen syksyn 2020 aikana, jonka kehittämisessä ja toteutuksessa hän oli vahvasti mukana. ”Nykyprosessin mukaisesti kaikki Sarastialla tehtävät tarjoukset ja sopimukset kulkevat minun kauttani. Olen myös sähköisen sopimusarkistomme pääkäyttäjä, joten dokumentinhallinta on monella tapaa tuttua”.
Hyvä fiilis töissä tulee Anssin mukaan erityisesti silloin, kun asiakas hyväksyy tarjouksen ja kommentoi sen olevan selkeä ja informatiivinen. Omat tiimikaverit ja muut työkaverit piristävät myös kiireistä arkea.
Sarastian strategian kulmakivet näkyvässä roolissa päivittäisessä työssä
Oman tehtävänsä Anssi kokee olevan vahvasti sidoksissa Sarastian strategiaan.
”Työnihän on nimenomaan asiakkaiden parissa tapahtuvaa ja asiakkaiden vuoksi tehtävää. Pyrin omalla työpanoksellani tekemään kuntakentästä parempaa tarjous tai sopimus kerrallaan”.
”Myös muutos siitä hetkestä, kun olen nykyroolissani aloittanut, on ollut huimaa. Toimintatavat ja prosessit kehittyvät jatkuvasti entistä ketterimmiksi ja digitaalisemmiksi. Oman tuoteperheemme eli Sarastia365:n tuotteet valtaavat alaa ja niistä ollaan kiinnostuneita ja niihin liittyviä tarjouksia sekä sopimuksia tehdään päivittäin.”.
Tätä et tiennyt myyntikoordinaattoristamme
Vaikka palveluneuvojan ajat asiakaspalvelussa ovat Anssin osalta ohi, on hän jättänyt oman, ehkä hieman yllättävänkin jälkensä päivittäiseen neuvontaan: ”Ääneni on kuuluvissa Sarastian asiakaspalvelun puhelinvalikossa. Olen siis The Voice of Sarastia, vaikka en laulaa osaakaan”.