Siirry sisältöön

Miljoonan säästöt ja parempaa palvelua – Pori tekee tavoitteista totta Sarastian kanssa

Porin kaupungin omistajaohjausyksikön päällikkö Jouni Lampinen puhuu samassa virkkeessä miljoonan euron säästöistä ja paremmista palveluista. Sarastian tietoiskun osallistujat Kuntamarkkinoilla kohentavat asentoaan kuullakseen, kuinka tämä on mahdollista.

Lampinen kertoo, että Pori ei halua vain ulkoistaa talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita, vaan rakentaa strategista kumppanuutta Sarastian kanssa. Kumppanuus on fiksumpaa tekemistä asiantuntijoiden kanssa. Sujuvammat prosessit, nopeammat läpimenoajat ja digitaaliseksi muutettu tekeminen parantavat asiakaskokemusta ja lisäävät laatua. Samalla Sarastian kanssa yhdessä sovittavilla ja toteutettavilla toimenpiteillä saadaan taloudellisia säästöjä. Säästöt syntyvät kokonaisuudesta; monesta pienestä purosta ja pitkällä aikavälillä, Lampinen painottaa.

Vaikka Sarastialla hyödynnetään aktiivisesti esimerkiksi robotiikkaa palvelujen tuottamisessa, on palvelun sydän osaavissa ihmisissä. Sarastia oppii jatkuvasti tekemisestään asiakkaidensa kanssa ja toimintaa tehostavia malleja on mahdollista monistaa eri asiakkuuksiin, kertoo Sarastian asiakkuusjohtaja Tero Karinti. Kumppanina Sarastia huolehtii, ettei synny ylimääräistä työtä – ei asiakkaalla eikä Sarastialla itsellään.

Yhtä tärkeää kuin hahmottaa iso kuva, on määritellä onnistumiselle konkreettiset mittarit ja miettiä, minkä halutaan käytännössä muuttuvan. Porissa halutaan esimerkiksi lisätä verkkomaksamista, joka vähentää suoraan perintäpalvelujen tarvetta. Ostolaskuprosessin automatisointi ja myyntilaskutuksen keskittäminen tuo ripeyttä ja yhtenäisyyttä toimintaan. Prosessiajattelu on ollut uudistuksessa isossa roolissa ja sen kautta kehittämiskohteiden löytämisestä on tullut jatkuvaa. Alkuun vaadittiin myös uskallusta uudistaa ja tarkentaa vastuurajoja.

Palvelutuotannon siirtyessä Sarastialle, tulee asiakkaan nimetä oma yhteyshenkilö vastaamaan yhteistyöstä ja tiedonkulusta. Yhteyshenkilö tarvitaan, vaikka itse peruspalvelujen tuotantoon ei asiakkaalle jäisikään yhtään henkilöä. Strateginen kumppanuus on päätösten yhdessä tekemistä ja arjen sujuvaa vuorovaikutusta, kertovat Lampinen ja Karinti.

Haluatko kuunnella koko haastattelun? Nauhoite haastattelusta on tulossa sarastia.fi
-sivuille lähikoina.

Ajankohtaista

Tiedolla johtaminen

Perintäpalvelut

Sijais- ja rekrytointipalvelut