Siirry sisältöön

Miljoonan euron tähden – Matka fuusion rajamaille

Toukokuun 1. päivä 2019 oli historiallinen päivä. Silloin syntyi nykyinen työnantajani Sarastia Oy. Vanhemmat (KuntaPro Oy ja Kunnan Taitoa Oy) luopuivat molemmat vanhoista nimistään ja aloittivat uuden elämän, laittaen lusikat samaan laatikkoon.

Tuosta päivästä on kulunut kohta seitsemän kuukautta. Ajettuja tai lennettyjä kilometrejä asiakkaiden parissa on tuon jälkeen kertynyt niin paljon, että aika tuntuu paljon pidemmältä. Silti matka on vasta aluillaan. Yksi asia on kuitenkin jo nyt tullut selväksi: fuusio tuli tarpeeseen, ja siitä syntyneen ”uusioperheen” on tehtävä asioita kokonaan uudella tavalla, jos yhteiselon halutaan olevan menestyksekästä ja pitkäikäistä.

Meihin luottaa tällä hetkellä konsernissa noin 333 asiakasta, joista liki 140 on ulkoistanut kokonaan jonkin osa-alueen hoitoomme ja loputkin hankkivat kriittisiä palveluita oman toimintansa tueksi. Nämä ovat nöyräksi vetäviä lukemia. Silti tunnen ja tiedän yhdessä istuttujen palavereiden pohjalta, että me emme ole ulosmitanneet yhdessä läheskään kaikkea potentiaalia.

Kuten aiemmassa blogissani keväällä kirjoitin, vanhan ajan ulkoistaminen on kuollut! Mitä hyötyjä on saavutettavissa enää siitä, että asiakas siirtää vanhat järjestelmät ja prosessit, niitä hoitaneet ihmiset ja osan vastuista muualle? Työtapoja viiilaamalla, keskittämällä toimintoja ja niin edelleen, voimme saavuttaa jotain, mutta hyötyjä mitataan senteissä per suorite (esim. myyntilaskut).

Olemme keväästä saakka kiertäneet aluejohtajiemme kanssa asiakkaitamme ja olleet brutaalisen rehellisiä. Rehellisiä siinä, että jos asiakas haluaa todellakin ison mittakaavan hyötyjä irti tukiprosessien tehostamisesta, ei yksikään palvelukeskustoimija sitä yksinään pysty asiakkaalle tuottamaan. Lupauksia olemme kyllä kuulleet annetun muualla markkinoilla, mutta tiedämme niiden olevan katteettomia. Onneksi myös iso osa kuntatoimijoista on tämän tajunnut.

Miljoona euroa. Miljoona. Siinä on yhteinen tavoitteemme yhden asiakkaan kanssa toiminnan kokonaistehostamiselle tietyn aikajanan sisällä. Voidaanko tällaista säästöä saavuttaa, jos tehostamme vain Sarastian osuutta tekemisessä? Ei voida. Yhdistämällä voimat asiakkaan ja Sarastian välillä tämä on kuitenkin mahdollista. Olemme lähteneet uudistamaan kunnan tukitoimintojen rakenteita, emme vain osaoptimoimaan. Tätä olemme myös asiakkaidemme kanssa päättäneet lähteä tekemään ja ensimmäiset askeleet ovat äärimmäisen rohkaisevia.

Miten tämä taikatemppu tehdään? Sen saat selville ottamalla yhteyttä minuun. Avaan mielelläni näkemyksiämme aiheesta, sitoumuksetta. Uudistetaanko Teidänkin rakenteitanne, yhdessä?

 

Tero Karinti
asiakkuusjohtaja, Sarastia Oy
puh. 040 931 1550
tero.karinti@sarastia.fi
twitter.com/terokarinti 
linkedin.com/in/terokarinti/

Ajankohtaista