Siirry sisältöön

Kuukauden vinkki: infopaketti kesätyöntekijöille

Hei kesätyöntekijä,

olemme Sarastialla koostaneet alla olevan infopaketin, josta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin liittyen palkanmaksuun ja sovellusten käyttöoikeuksiin.

Mikäli et löydä paketista vastausta mieltäsi askarruttavaan kysymykseen, auttaa asiakaspalvelumme sinua mielellään sähköisten lomakkeiden kautta ja puhelimitse numerossa 020 6399 400 (arkisin klo 8-16).

Reipasta ja työntäyteistä kesää!

 

Infopaketti kesätyöntekijöille

Työantajasi palkkahallinnon palvelut tuottaa Sarastia Oy.
Palkanmaksuun liittyvissä kysymyksissä voit jättää palvelupyynnön sähköisillä asiointilomakkeilla osoitteessa https://asiakaspalvelu.sarastia.fi/ tai esimiehen toimesta ammattikäyttäjien Sarastia-asiointiportaalin kautta osoitteessa www.sarastia.fi/asiointi.

Itse tehdystä palvelupyynnöstä tulee automaattinen vahvistusviesti sähköpostiisi pyynnön vastaanottamisesta sekä ID-seurantakoodi.

 

Miten toimitan verokortin?

Verokortin voi toimittaa esimiehelle, joka toimittaa sen Sarastian palkanlaskentaan ammattikäyttäjien Sarastia-asiointiportaalin kautta. Voit myös toimittaa verokortin itse suoraan Sarastialle joko sähköisesti osoitteessa https://asiakaspalvelu.sarastia.fi/ (käytä lomaketta “Verokorttiasiat”) tai postitse (toimipisteiden yhteystiedot löytyvät osoitteessa www.sarastia.fi/yhteystiedot).
Huomioithan, että mikäli verokorttia ei toimiteta, palkasta pidätetään 60% veroa. Huomioithan myös, että emme palauta verokortteja työsuhteen päättyessä. Voit tulostaa verokortin uudelleen Verohallinnon oman asioinnin kautta.

 

Mille tilille ja milloin palkkani maksetaan?

Uuden työntekijän tulee ilmoittaa tilinumero palkanmaksua varten esimiehen kanssa sovitun käytännön mukaisesti. Huomioithan, että tilinumero tulee ensisijaisesti ilmoittaa HR -järjestelmän kautta. Palkka maksetaan HR -järjestelmään kirjatulle tilille. Palkanmaksun aikataulut saat omalta esimieheltäsi.

 

Mitä vähennyksiä palkastani tehdään?

Palkasta vähennetään verokorttiin ilmoitetun ennakonpidätyksen lisäksi työntekijän työeläkevakuutus-, sairausvakuutus- ja työttömyysvakuutusmaksu. Myös liiton jäsenmaksu voidaan periä suoraan palkasta, mikäli olemme vastaanottaneet valtakirjan perintää varten.

 

Liiton jäsenmaksu

Mikäli haluat, että palkastasi peritään suoraan ammattiliittosi jäsenmaksu, tulee sinun toimittaa valtakirja jäsenmaksun perintää varten. Valtakirjan voit toimittaa osoitteessa https://asiakaspalvelu.sarastia.fi/ lomakkeella ”Ay-jäsenmaksuasiat”. Jäsenmaksujen suoraperinnässä valtakirjalla voi olla poikkeavuuksia eri työnantajien kohdalla, lisätietoja saat palkanlaskennastamme.

 

Palkkalaskelma

Palkkalaskelma toimitetaan palkansaajalle pääsääntöisesti sähköisessä muodossa. Ensisijaisesti palkkalaskelmat menevät verkkopankkiin, mutta riippuen työnantajasta, palkkalaskelmat voivat olla myös nähtävillä sähköpostissa tai Netpostissa. Tietyissä tapauksissa palkkalaskelma on mahdollista saada paperisena laskelmana postin kautta kotiin. Voit tarkistaa asian esimieheltäsi.

 

Miten tilaan palkkatodistuksen Sarastian verkkosivuilta?

Palkkatodistuksen saa tilattua tunnistautumalla pankkitunnuksilla sähköiselle lomakkeelle “Tilaa palkkatodistus” osoitteessa https://asiakaspalvelu.sarastia.fi/.

Palkkatodistuspyyntölomakkeelle tulee ilmoittaa seuraavat tiedot:

  • Henkilön virallinen nimi
  • Henkilötunnus
  • Sähköpostiosoite
  • Puhelinnumero
  • Osoite
  • Työnantaja (kaupunki, kunta, kuntayhtymä tai kunnallinen osakeyhtiö)
  • Aikaväli (esim. liittoa varten tulee selvittää etukäteen omasta liitosta, miltä ajalta palkkatodistus tarvitaan)
  • Asiasi koskee: palkkatodistuksen käyttötarkoitus on myös hyvä mainita
  • ”Kuinka voimme auttaa?” -kohtaan voi lisätä esimerkiksi tiedon siitä, mihin palkkatodistus halutaan toimitettavan (esim. sähköpostiin, postitse kotiin tai suoraan liittoon)

Sarastia tekee palkkatodistuksen maksetusta palkkasummasta pyydetyltä ajanjaksolta. Viikkotyötuntierittelyt tulee pyytää esimieheltä. Sarastia voi toimittaa palkkatodistuksen kirjallisen pyynnön mukaisesti palkansaajalle vasta, kun palkka sekä lomaraha ja -korvaus on maksettu.

 

Miten tilaan palvelussuhdetodistuksen Sarastian verkkosivuilta?

Palvelussuhdetodistuksen saa tilattua tunnistautumalla pankkitunnuksilla sähköiselle lomakkeelle “Tilaa palvelussuhdetodistus” osoitteessa https://asiakaspalvelu.sarastia.fi/ .

Palvelussuhdetodistuspyynnössä tulee ilmoittaa seuraavat tiedot:

  • Henkilön virallinen nimi
  • Henkilötunnus
  • Sähköposti
  • Puhelinnumero
  • Osoite
  • Työnantaja (kaupunki, kunta, kuntayhtymä tai kunnallinen osakeyhtiö)
  • Aikaväli
  • ”Kuinka voimme auttaa?” -kohtaan voi lisätä esimerkiksi tiedon mihin palvelussuhdetodistus halutaan toimitettavan (esim. sähköpostiin, postitse kotiin)

 

Lisätietoja palkanmaksuun liittyvissä asioissa saat sähköisen sivuston lisäksi tarvittaessa Sarastian asiakaspalvelusta numerosta 020 6399 400 (alkuvalikko nro 1) tai yleisluontoista neuvontaa asiakaspalvelumme chatista osoitteessa www.asiakaspalvelu.sarastia.fi. Palvelemme arkisin klo 8-16.

 

Sovellusten käyttöoikeudet

Jos tarvitset käyttöoikeudet sovelluksiin, tilaa esimies tai organisaation tilausoikeudellinen ne kirjallisesti käyttöoikeuksien tilauslomakkeella osoitteesta www.sarastia.fi/asiointi (ammattikäyttäjien Sarastia-asiointiportaali). Käyttöoikeuksien saannin osalta kannattaa ensisijaisesti kääntyä esimiehen puoleen.

Alla muutama muistutus käyttöoikeuden saaneille.

 

Sarastian Pilven / Wäylän vaatimustason mukainen salasana

Salasana ei saa sisältää omaa etu- tai sukunimeä tai sen osaa missään muodossa

  • Salasanan pituus on vähintään 10 merkkiä
  • Salasanan maksimipituus on 20 merkkiä
  • Salasanassa pitää olla merkkejä kaikista kolmesta luokasta (pienet kirjaimet, isot kirjaimet, numerot)
  • Seuraavien merkkien käyttöä salasanassa tulee välttää: å, ä, ö, Å, Ä, Ö, §, <, >, &
  • Salasanan enimmäisikä on 90 päivää
  • Salasanan vähimmäisikä on 1 päivä
  • Salasana ei saa olla sama kuin 5 edellistä salasanaa

 

Kirjautumisongelmat ja salasanan vaihto

Kirjautumisongelmissa ja salasanan vaihtoon liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme puh. 020 6399 400 (linja 3)
tai https://asiakaspalvelu.sarastia.fi/lomakkeet/tilaa-uusi-salasana/. Voit tilata uuden salasanan seuraaviin järjestelmiin asiakaspalvelumme kautta:

  • Aditro Expense
  • InvoiceReady
  • Personec FK
  • Sarastia asiointi
  • Populus
  • Sarastia 365HR
  • Kymen SAP
  • Turku SAP
  • Rondo

 

Ajankohtaista