Siirry sisältöön

Kunta365 suoraviivaistaa kuntien palveluketjut

Sarastia on siirtymässä Kunta365 -pilvimaailmaan, joka mahdollistaa asiakkailla kaikki toiminnot palvelupyynnöstä maksamiseen samassa alustassa. Järjestelmä tukee asukkaiden osallistamista kaupunkien ja kuntien toimintaan.

Asukas laittaa kunnan työntekijälle sähköpostia leikkipuiston keinun rikkoontumisesta. Asian käsittely venyy, sillä palaute on mennyt väärään paikkaan henkilölle, joka ei asiasta vastaa. Lopulta tieto saadaan oikeaan yksikköön ja kunnossapidon työntekijä hoitaa asian. Tieto korjaamisesta saavuttaa asukkaan vasta, kun hän menee puistoon ja näkee, että keinu on kunnossa.

Nykypäivän Kunta365 -järjestelmän avulla kaikki tieto kulkee samaa väylää ajantasaisesti. Asukas antaa palautteen netissä ja myös näkee heti, että siihen on reagoitu. Hänelle voidaan vaikka lähettää kuva korjatusta keinusta ja toivottaa mukavia puistopäiviä. Järjestelmällä organisoidaan kunnan sisäisiä töitä. Kun tieto ongelmasta tulee, se siirtyy hälytyksenä automaattisesti tekijälle ja työn sijainti näkyy kartalla. Asiasta organisaatiolle koituneet kulut siirtyvät suoraan taloushallinnon järjestelmään.

Visiona kuntien verkkokauppa

Aiemmat järjestelmät ovat toimineet enemmän taloushallinnon ja materiaalihallinnon ehdoilla, kertoo Sarastian ohjelmistoliiketoimintajohtaja Joni Talvitie.

– Uusi järjestelmä tuo palvelut asiakkaiden rajapintaan asti. Kunta365 on jo käytössä muutamilla asiakkaillamme tietyissä palveluissa, kuten lupien haussa ja yksittäisessä palvelupyynnössä. Lähitulevaisuudessa järjestelmä voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi venepaikan varaamisessa ja maksamisessa, hän kertoo.

– Visiona on, että asukas ostaa julkisia palveluja kuin verkkokaupasta ja kaikki on teknisesti yhdessä alustassa, Talvitie tarkentaa.

Monissa kunnissa asukkaiden osallistaminen on yksi tärkeä osa strategiaa. Järjestelmää voidaankin hyödyntää osana päätöksentekoa ja vaikuttamista.

– Esimerkiksi osallistavassa budjetoinnissa asukkaat pääsevät verkossa vaikuttamaan äänestämällä siihen, mihin tietty raha käytetään, Talvitie kertoo esimerkin.

Sarastiassa on meneillään noin puolentoista vuoden kehityskaari, jonka aikana Kunta365 saadaan kasvatettua täyteen mittaansa niin, että myös taloushallinto tulee toimimaan täysin järjestelmän osana.

Sarastian asiakkaille kustannushyötyjä

Järjestelmä suoraviivaistaa myös Sarastian ja asiakkaiden välisiä palveluja. Aiemmat monet erilaiset vaiheet ja kirjaukset jäävät monilta osin pois, mikä tarkoittaa asiakkaalle myös pienempiä kuluja.

– Sahaamme tässä hieman omaa oksaamme, mutta ihan tietoisesti asiakkaidemme hyödyksi, Talvitie naurahtaa.

Uuden järjestelmän käyttöönottoa on nyt mallinnettu asiakkaiden kanssa.

– Käyttöönotto sujuu helposti ja vähällä vaivalla, sillä se on tuotteistettu. Olemme rakentaneet malleja, jotka istuvat lähes kaikille kunnille ja kaupungeille sellaisenaan, hän kertoo.

Kertarysäyksellä ei kaikkea tarvitse muuttaa, vaan järjestelmän voi ottaa käyttöön vaihe vaiheelta ja valita palvelumoduuleista vain ne, jotka halutaan ottaa käyttöön.

Kuvassa Sarastian ohjelmistoliiketoimintajohtaja Joni Talvitie.

Ajankohtaista