Siirry sisältöön

Joka viikko on asiakaspalveluviikko

Kuluvalla viikolla olemme viettäneet asiakaspalveluviikkoa, jonka aikana olemme nostaneet esille asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen merkitystä liiketoiminnalle. Teemaviikon viettäminen lokakuussa tuo mukavaa säpinää niin asiakaspalveluumme kuin muuallekin organisaatioon. Vietämme todellisuudessa asiakaspalveluviikkoa vuoden jokaisena viikkona, mikä omasta näkökulmastani näkyy niin, että asiakaskokemusta pidetään mielessä jokaisessa vuorovaikutustilanteessa sekä jokaisessa tilanteessa palveluita kehittäessämme. Asioinnin mutkattomuus ja laadukkuus ovat asiakaspalvelumme tavoitteita ja käytössämme olevat asiointimallit tukevat tätä.

Olemme halunneet luoda asioinnista vaivatonta ajasta ja paikasta riippumatta, ja siksi asiointi on mahdollista nettisivujemme kautta mihin vuorokauden aikaan tahansa. Asiointisivumme on tarkoitettu kuntalaisten ja palkansaajien henkilökohtaisten asioiden hoitoon sekä yrityksille ja yhteistyökumppaneille. Yhtenäistämme asiointimallimme tämän syksyn aikana, jonka jälkeen tarjoamme kaikille asiakkaidemme ammattikäyttäjille eli kuntien työntekijöille, jotka asioivat kanssamme säännöllisesti, oman asiointikanavan, Efecte-asioinnin. Tämän kautta henkilökohtaisilla tunnuksilla toimiva asiointi on ajasta ja paikasta riippumatonta sekä suojattua.

Sähköisten asiointikanavien kautta pyrimme tekemään asioinnista ohjaavaa ja läpinäkyvää niin, että omien asioiden hoitoa pystyisi seuraamaan reaaliajassa. Palvelun ollessa ohjaavaa, palvelupyynnöt tulevat ensimmäisellä kerralla täydennettyä laadukkaasti, mikä nopeuttaa asioiden käsittelyä ja säästää asiakkaidemme aikaa, kun turhat lisäkyselyt vähenevät.

Sähköisten asiointikanavien käyttö myös mahdollistaa automatisoinnin ja palvelun jatkuvan kehittämisen, koska pystymme reaaliajassa raportoimaan kertyneiden tietojen perusteella, kuinka olemme onnistuneet palvelun tuottamisessa. Kehitämme palveluamme myös keräämällä jokaisen palvelupyynnön ja puheluiden yhteydessä asiakaspalautetta. Asiantuntijoiden päivittäin saama palaute motivoi ja myös ohjaa ja vahvistaa toimimaan asiakaslähtöisellä tavalla. Jos sähköinen asiointi ei jossain tilanteessa ole mahdollista, meille on mahdollista soittaa ja asioida mm. palkka- ja palvelussuhdeasioissa, laskuasioissa ja käyttöoikeuksiin liittyvissä asioissa jokaisena arkipäivänä klo 8-16.

Käynnistämme vuoden alussa asiointipalveluihimme keskittyvän kehittämisfoorumin, jonne kutsumme mukaan asiakkaamme ideoimaan ja kehittämään asiointipalveluita vieläkin käyttäjälähtöisimmiksi. Tällaisesta työskentelystä meillä on hyvin positiivisia kokemuksia, sillä kanssamme asioivat henkilöt ovat parhaita asiantuntijoita kehittämistyössä.

Sujuvaa asiointia ja hyvää syksyä toivottaen,

Lotta Löfberg
asiakaspalvelupäällikkö
Sarastia Oy

 

 

 

 

Ajankohtaista