Siirry sisältöön

Jatkuva muutos edellyttää nopeaa reagointia

Tulevaisuuden ennustaminen on tunnetusti vaikeaa. Vuoden 2021 alkaessa olimme koronan suhteen paljon toiveikkaampia ja toisaalta sote-uudistuksen toteutumisen osalta huomattavasti pessimistisempiä. Tässä ja nyt asiat näyttävät olevan toisin. Kulunut vuosi on opettanut monella tapaa, miten nopeaa reagointia asiat edellyttävät. Näin taaksepäin katsoessa suoriuduimme Sarastia-konsernina haasteista erittäin hyvin.

Talouden luvuilla tarkasteltuna konsernin vuosi 2021 oli menestyksekäs. Konsernin liikevaihto kasvoi yli 20 % 128 miljoonasta eurosta 157 miljoonaan euroon.  Alustava liiketulos on myös positiivinen. Liikevaihdon suurta kasvua selittää ennen kaikkea tytäryhtiö Sarastia Rekryn voimakas kasvu: Korona ja hoiva-alan krooninen henkilöstöpula kasvattivat joustavien henkilöstö- ja palvelutuotantoratkaisujen markkinaa suuresti. Sarastia Rekryn suurin volyymi tulee sijaispalvelusta.

Hyvinvointialueiden toiminnan aloittaminen 1.1.2023 tarkoittaa palvelukeskusten osalta markkinoiden voimakasta uusjakoa. Tätä kirjoittaessa Sarastian hyvinvointialueasiakkuuksien kokonaismäärästä ei ole vielä täyttä varmuutta. Tässä vaiheessa on kuitenkin jo selvää, että talous- ja palkkahallinnon palveluiden osalta Sarastia tulee olemaan suurin palveluiden tuottaja hyvinvointialueille.

Tämän vuosikymmenen tärkein muutos ei kuitenkaan liity sote-uudistukseen. Kaiken digitalisoituminen tulee olemaan julkista sektoria peruuttamattomasti muuttava voima. Tämän muutoksen toteuttamiseksi Sarastiassa on jatkettu satsauksia digitaalisiin alustaratkaisuihin, automaatioon ja moderneihin tietojärjestelmiin. Samalla on ollut hienoa huomata asiakkaiden kasvava kiinnostus Sarastian tuotteita kohtaan. Esimerkiksi Sarastian moderni HR-järjestelmä (Sarastia365 HR) on laajentumassa pääkaupunkiseudulla Espoon lisäksi Helsinkiin ja Vantaalle.

Monista onnistumisista huolimatta kulunut vuosi toi luonnollisesti esiin myös kehittämistarpeita. Sarastia Oy:n osalta jatkamme työtä palvelujen tasalaatuisuuden ja asiakaslähtöisyyden parantamiseksi. Tätä teemme nöyrästi ja mahdollisimman läpinäkyvästi joka ikinen päivä. Samalla on syytä korostaa, että Sarastian henkilöstön asiantuntijuus ja sitoutuneisuus tarjoavat hyvät lähtökohdat muutosten kohtaamiseen.

Haluan kiittää kaikkia Sarastian omistaja-asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja henkilöstöä menneestä vuodesta ja toivottaa samalla turvallisen menestyksekästä vuotta 2022.

 

Mika Kantola
toimitusjohtaja
Sarastia Oy

Ajankohtaista