Siirry sisältöön

Asiakkaan pulssilla kaikkina aikoina

Tällä kertaa kirjoitusvuorossa on Pohjois-Suomen aluejohtaja, joka on toiminut reilun vuoden nykyroolissaan. Palvelukeskuksessa työskentelystä kokemusta on toki pidemmältäkin ajalta ja aluekin kovin tuttu, mutta tehtäväkokonaisuus kaikessa laajuudessaan uudehko.

Sarastian ensimmäinen vuosi on ollut vauhdikas ja opettavainen. Samalla kun on rakennettu uutta palvelukeskusta, olen tutustunut asiakkaisiin, heidän tarpeisiinsa sekä heille tarjottaviin palveluihin. Olen perehtynyt historiaan ja ollut mukana ideoimassa uusia palveluita asiakkaillemme. Arkeen on sisältänyt muun muassa sopimus- ja hintaneuvotteluita, kehityspäiviä asiakkaiden kanssa, eri kokoisissa projekteissa erilaisissa rooleissa toimimista, kehittämissuunnitelmien luontia ja lukuisia erilaisten arjen ongelmatilanteiden selvittämistä. Oleellista on olla tietoinen oman alueen asiakkaiden kokonaistilanteesta ja tämä tarkoittaakin hyvin erilaisten aihealueiden ja prosessien parissa työskentelyä.

Arjessa tärkeintä kaiken kehittämisen ohessa silti on varmistaa, että nykypalvelu toimii kuten on sovittu ja mahdolliset poikkeamat nousevat tarkasteluun. Aluejohtaja työskentelee erilaisten sidosryhmien kanssa ja tiiviissä yhteistyössä eri liiketoimintojen ja yhdessä koko asiakkuudet-yksikön kanssa kehittää Sarastiassa mm. asiakkuudenhoitomallia, asiakasviestintää ja asiakaskokemusta. Sarastian laaja ja osaava asiantuntijajoukko on tärkeä tukipilari Sarastian aluejohtajalle, joka on asiakkaan suuntaan viime kädessä yhteyshenkilö asiassa kuin asiassa.

Vuosi 2020 on näyttäytynyt poikkeuksellisena myös aluejohtajalle. Arki- ja työelämä on kokenut melkoisen muodonmuutoksen ja avannut silmiä tilanteen vakavuudelle ja poikkeuksellisuudelle. Epidemia on koskettanut meistä jokaista ja muutos näyttäytyy monella tavalla arjessamme. Vaakakupissa ovat myös vaikutukset talouteen, työllisyyteen ja elinkeinoihin, joiden vaurioita emme vielä edes täysin tunnista. Monenlaisia tunteita on tullut käsiteltyä ja epävarmuus on yhä jossain määrin läsnä. Tunnemyrskyjen keskellä on toisaalta ollut lohdullista havaita, että olemme yhteiskuntana varautuneet poikkeustilanteeseen hyvin ja yksilöinä tiedämme miten toimia. Myös Sarastiassa on tehty toimenpiteitä ja varautumissuunnitelmia nopeasti ja tehokkaasti palvelutuotannon ja henkilöstön hyvinvoinnin turvaamiseksi.

Olen keskustellut paljon alueeni asiakkaiden kanssa viimeisten kuukausien aikana. Keskusteluissa on noussut esiin tilanteen epävarmuus, mutta toisaalta vielä hallittavuuskin, sillä tilanteeseen on ehditty hyvin varautua ainakin täällä pohjoisessa. Palveluiden uudelleenjärjestely on toki aiheuttanut ylimääräistä työtä täälläkin päässä Suomea.

Myönnettävä on, että nämä maailmanlaajuiset, valtakunnalliset ja omaa työntekoakin koskevat muutokset meinaavat allekirjoittanutta hengästyttää. En varmasti ole yksin, sillä olemmehan jokainen jossain määrin uusien asioiden äärellä.  Myllerryksen keskellä olen kuitenkin positiivinen ja katson kohti tulevaa. Positiivista energiaa itselleni tuovat arjen ”normalisoituminen”, tuleva kesä ja myös edessäpäin siintävä loma, jolloin voi viettää suurimman osan päivästä jossain muualla kuin kotitoimistolla. Toivottavasti terveenä, auringosta, luonnosta ja perheen sekä ystävien seurasta nauttien. Pienen hengähdystauon jälkeen olemme varmasti jokainen valmiimpia kohtamaan loppuvuoden uusine haasteineen.

Hyvää alkavaa lomakautta ja positiivisia ajatuksia päiviisi!

Henriikka Välitalo
aluejohtaja
Sarastia Oy

Ajankohtaista