
Asiakaspalaute hyödyttää puolin ja toisin
Sarastia kerää asiakaspalautetta säännöllisesti ja myös hyödyntää sitä kehittämistyössä. Maria Granberg Rovaniemen kaupungilta antaa palautetta säännöllisesti ja on huomannut, että se myös huomioidaan.
Sarastiassa kerätään asiakaspalautetta jokaisen ratkaistun palvelupyyntöviestin yhteydessä. Tällä hetkellä tässä palautejärjestelmän piirissä ovat vanhat Taitoan asiakkaat ja syksyllä järjestelmään pääsevät mukaan myös entisen KuntaPron asiakkaat.
– Asiakaspalautteen merkitys on korvaamattoman suuri työntekijöillemme. Asiakkaan antama positiivinen palaute on tutkitusti jopa merkityksellisempi kuin esimiehen antama kiitos. Ja totta kai rakentavat palautteet myös auttavat työntekijöitä kehittymään ja ovat esimiehille oiva väline tiimin johtamiseen, kertoo Sarastian markkinointivastaava Johanna Teinilä.
– Eniten olemme viime aikoina saaneet kiitosta nopeasta palvelusta. Se on nyt valttikorttimme asiakkaiden tyytyväisyyteen, kertoo asiakkuuspäällikkö Terhi Oksanen ja korostaa, että myös kehittämispalautteet ovat erittäin tervetulleita yritykselle.
”Sain hyvää informaatiota puhelimessa, vaikka asiaa ei voinut siinä hoitaa. Asian käsittely myöskin huippunopeaa, ihan yllätyin. Hyvää kesää kaikille Sarastiassa!”
Rovaniemen kaupungin tilaliikelaitoksen hallinto- ja talouspäällikkö Maria Granberg pitää tärkeänä palautteen antamista ja hän on myös kokenut, että sillä on merkitystä. Palautteen antaminen on hänestä erittäin helppoa, eikä vie paljon aikaa.
– Kun Taitoalle tuli palvelupyyntöjärjestelmä, otin sen heti käyttöön. Se on nopea ja hyvä väline tehdä pyyntöjä ja antaa palautetta sen jälkeen. Annan mielelläni positiivista palautetta ja osoitan suoraan henkilölle nimellä esimerkiksi erityiskiitokset. On tärkeää, että työntekijä saa tietoonsa kehut. Varmasti esimies- ja johtotasollakin on kiva kuulla myös positiivisesta palautteesta, Granberg sanoo.
”Kiitos ihanan hyvästä ja rauhallisesta opastamisesta. Asiat sujuvat upeasti kun saa puhelimen päähän taitavan ja osaavan ja kärsivällisen opastajan <3”
– Annan palautetta myös, jos kaikki ei mene nappiin tai asia on jäänyt keskeneräiseksi. Ainahan sattuu kaikenlaista, kun ihmiset tekevät töitä. Minuun on aina otettu tällaisen palautteen jälkeen heti yhteyttä ja olemme katsoneet yhdessä, miten asia ratkaistaan ja mennään eteenpäin, hän lisää.
– Olen ollut lisäksi useita vuosia mukana Taitoan valtakunnallisessa kehittämisfoorumissa, jossa on käsitelty esimerkiksi juuri tätä palvelupyyntöjärjestelmää. Olen antanut siellä erilaisista asioista palautetta ja ilokseni huomannut, että osa niistä on otettu tuotantoon ja on käytössä tänä päivänä, Granberg kertoo.
– Olen ollut erittäin tyytyväinen tähän systeemiin Taitoassa ja nyt se jatkuu Sarastiassa, hän kiittelee.
”Nopea ja asiantunteva vastaus, ystävällisyys plussaa.”
Annathan palautetta! Kaikkien palautetta antaneiden kesken arvottiin toukokuussa 10 kpl Delicard-lahjakortteja ja jatkossa palkintoja arvotaan viisi joka kuukausi. Toukokuun voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti.
”Asia selvisi yhdellä puhelinsoitolla.”
(Nostot on poimittu Sarastian asiakaspalautteista)